Siem Reap
Nu är jag hemma igen efter en fantastisk helg i Kambodja!

I fredags tog vi en uber till flygplatsen och efter en väldigt smidig incheckning hade jag och Marius 1,5h att fördriva på terminal 2 (Marika åkte med ett annat flyg från en annan terminal). Men efter en snabb upptäcktsfärd insåg vi att det inte alls är långtråkigt att vänta på boarding, Singapore har nämligen tagit underhållning till en helt ny nivå. Vi hittade Orchid Garden, Sunflower Garden, en biosalong, soffhörna och inte mindre än nio spelstationer med ps3/ps4. Det var nästan synd när vi var tvungna att gå till gaten men de glada överraskningarna slutade inte där. Vi flög med Silkair, vilket är Singapore Airlines budgetvariant men dagstidningar, mat och dryck var ändå inkluderat i priset och den bästa överraskningen var att det var GLASS till efterrätt, livet kan inte bli mer komplett efter det. På Siem Reaps flygplats mötte vi upp Marika som landat 40 minuter innan oss och tog en taxi in till stan.

Siem Reap har en liten stadskärna och det är inte gjort för gångtrafikanter. Såg typ två stycken 1/4 övergångsställen under hela helgen och det är fullt med mopeder, tuktuks och bilar. När vi kommit fram till hotellet och precis missat solnedgången gick vi ut för att hitta någonstans att äta. Efter att ha gått lite fram och tillbaka hittade vi en mexikansk restaurang och efteråt gick vi till ett glasscafé där dom tillverkade sin egen glass. Vi hann även med ett snabbt besök till night market och pub street innan vi återvände hem för att hinna få lite sömn - vi hade nämligen bestämt oss för att se soluppgången vid The Angkor Temples vilket innebar en väckarklocka satt på 04:00 och endast 4,5h sömn....

Så 4:30 väntade vår tuktuk, som vi bokat via hotellet, utanför receptionen. Vår tuktuk kostade totalt 18USD för hela dagen och vi är så glada att vi inte bestämde oss för att hyra cykel som vi tänkt till en början. Så vi åkte först och köpte entrébiljetter och sedan vidare till Ankor Wat som är det största templet i området. Där kollade vi soluppgången, åt medhavd frukost från hotellet och bara vandrade runt. Även om vår soluppgång kanske inte var lika vacker som bilderna vi googlat var det fortfarande 100% värt det. Efter några timmar där åkte vi vidare till Ankor Thom vilket istället är ett område med flera mindre tempel. Efter ett antal timmar här var vi ganska sugna på lunch så tuktuk-chauffören tog oss till en restaurang innan vi åkte till det sista templet Taprom. Det här templet är inte lika välbevarat som de tidigare så det växte stora träd ur ruinerna vilket bara gjorde det vackrare.

Dessa var de templena som var inkluderade i den "lilla rundan" och även om vi hade haft tid för att åka till fler var vi ganska trötta i både huvud och fötter och bestämde oss för att åka tillbaka in till stan vid 14:30. I stan gick vi till ett café innan vi vandrade tillbaka till hotellet för att ta en powernap. Tuppluren blev dock bortprioriterad då det var mycket roligare att gå igenom alla bilder vi tagit under dagen. Efter någon timme på rummet var det dock dags att gå ut och göra stan osäker. Vi började med att äta middag på en kambodiansk restaurang och jag testade en ny sorts curry, amok, och färska vårrullar och det var fantastiskt gott. Efteråt hittade vi av en slump en bar med happy hour så alla drinkar kostade 1,5USD vilket ungefär är 12kr, helt galet. Efter det gick vi till en annan bar och spelade beer pong och drack öl. Öl kostar förresten 0,5-2USD i Siem Reap så vi passade på innan vi är tillbaka i Singapore och dyr öl.

Efter att återigen bara sovit i 4,5h hade vi bara tid för att få i oss frukost innan vi behövde åka till flygplatsen vid 8:40. Flyget hem gick bra och jag har försökt spendera eftermiddagen med plugg även om jag hållit på att somna. Imorgon börjar en ny skolvecka men jag behöver bara överleva två veckor till innan det är dags för Bali (förhoppningsvis...)