Lū'au, snorkling och hemfärd
Nu har det gått några dagar sen senaste inlägget och det är (tyvärr) dags för sista uppdateringen för den här resan. I fredags kväll fick Boel följa med Georg på konferensens avslutningsmiddag som var kombinerat med en lū'au som är en musik och dansuppvisning. Vi fick där uppleva flera olika traditionella danser från Polynesien, bland annat hula. Det var en väldigt rolig avslutning på vår semester som vi är glada att vi fick se! Under fredagen fick vi även reda på att vulkanen hade fått utbrott igen så på lördagen gick vi upp tidigt för att checka ut och åka mot en av utkiksplatserna innan det skulle bli fullt med folk. Och även fast det var ljust ute fick vi se lavan bubbla upp som fontäner. Vi är väldigt nöjda med att kunna bocka av det på vår bucket list. Därefter åkte vi vidare till våra två favoritstränder som vi besökt tidigare för att snorkla och säga hej då till sköldpaddorna och fiskarna i korallreven. Strax innan midnatt var det sen dags för att ta första planet mot San Francisco. Båda försökte sova till guppandet av turbulens men vi var rätt trötta när vi landade 4:30 Hawaiiansk tid, 6:30 i San Francisco. Väl där hade vi 8h att fördriva och eftersom det endast tar ca 30-40minuter in till stan bestämde vi oss att köra en snabb sightseeing. Början gick sådär med en trött Boel som höll på att glömma sin mobil på en toalett och sedan testade 5 olika sätt att köpa tågbiljett. Men inte en minut förtidigt kom vi på tåget precis när det skulle avgå. Därefter gick det bättre med ett byte till den ikoniska spårvagnen som går upp och ner för alla branta backar och som tog oss till utsikten av bland annat Alcatraz och Golden Gate Bridge. Vi strosade runt en del i denna vackra stad innan vi åt på In-n-Out som är en hamburgerrestaurang som endast finns i Kalifornien och Georgs största anledning till varför han ville åka in till stan. Därefter åkte vi tillbaka till flygplatsen och nu sitter vi och väntar på att boarding ska börja. Då blir det 12h flyg till Frankfurt innan vi har ännu ett byte på 6h innan vi äntligen får flyga mot Göteborg. Med detta vill vi avsluta denna resa med topp- och bottlista för The Big Island!

Topp 3:
- Utsikten över lavasjön
- Få snorkla med sköldpaddor
- Den omväxlande naturen som går från kolsvart lavalandskap till grönskande regnskog på några sekunder

Bott:
Hotellrummet hade problem med getingar vilket varken Boel eller Georg var överförtjusta över

Eldshow och hula

Lavalavalava

11 sköldpaddor vinkade oss farväl när vi lämnade Punalu'u beach

Spenderade knappt 3h i San Francisco men vi hann med allt vi ville och vädret var på vår sida efter att tydligen ha regnat nästan konstant i veckor